Láng Róbert

2008.01.07. 00:00  - Beliczay Péter
Rovatok: Érdekes, róluk beszélni kell  I  Kommentek: 0 hozzászólás
Cimkék:
Láng Róbert

Láng Róbert azok közé a vitorlázók közé tartozik, akik nem eredményeikkel, hanem tetteikkel hívják fel a figyelmet magukra. A Nemere II. felújitása és olyan hajók fémjelzik útját, amitől minden rendes vitorlázónak csak összefolyik a nyál a szájában. Pedig későn kezdett el a vitorlázással foglalkozni, ami lassan életmódjává és munkájává is vált. Ma már kikerülhetetlen személyisége lett a hazai vitorlás életnek, hiszen a Tengeri Bajnokságot is ő és cége rendezi.

Láng RóbertMikor kezdtél el a vitorlázással foglalkozni?

Nagyon későn. Az én vitorlázásom a 40. születésnapomon kezdődött. Sí oktattam és síelő barátaim voltak. Ganszki Micutól, - aki akkor a régi Sirocconak a csapatában volt - kaptam egy meghívást, hogy a Siroccon legyek legénység. Ami azon alapult, hogy hallotta valakitől, hogy egyszer elmentem vitorlázni és szemben a korábbi álláspontommal - miszerint ez egy unalmas, deckenülős sport, az én adrenalin dús sportjaimmal szemben - rájöttem, hogy ez egy érdekes dolog és megtetszett. Erre volt az ő ajándéka a 40. születésnapomra egy meghívó kártya, amin a Sirocco volt.

 

Amikor rákérdeztem, hogy mi az, hogy manschaftnak lenni egy hajón és mi az a Sirocco, akkor azt mondta, hogy ez hosszú, de nem fogsz szégyenkezni miatta a Balatonon. Akkor még nem tudtam mit jelent, de már novemberben -2 fokban valami lyukat reszeltünk az árbocon.

 

Hamar kialakult benned az elképzelés, hogy ezzel szeretnél foglalkozni?

Fokozatosan alakult ki, először még munka mellett járogattam a Balatonra, viszont az hamar kialakult, hogy nyomtuk a melót pénteken akár későig is és utána rögtön kövér gáz és irány a Balaton. Akkor még Füreden is jó élet volt, érdemes volt lemenni a Szövi telepre.

 

Nemere II.Melyik volt az első hajód?

A hetes számú Scholtz 22-es, aminek sokáig nem volt neve. Híres vagyok arról, hogy nem tudok nevet adni. Volt egy kutyám, aki úgy halt meg, hogy egész életében kiskutya volt a neve. Ennek a hajónak még annak idején a Lehó adott egy nevet, amikor kölcsön adtam neki egy Rundumra és egy Barcolanara. Õ elnevezte Melange-nak. Az utóbbi időben én is adtam neki nevet. A Bumeráng nevet kapta.

Ez volt az első és sokáig ért bennem, hogy kéne egy igazi, komolyabb saját hajó. Nagyon sokáig hezitáltam egyáltalán az irányon, hogy esetleg egy trapézos rohanógép, ami szintén nagyon tetszett, hisz ott voltam az első Libera kipróbálásánál, de tetszett a klasszikus irány is. Valahogy egyszer aztán elbillentem inkább a klasszikus felé. Szerencsém volt, mert a móló egyik felén ott állt a Sirocco, a másikon a Nemere II., ami akkoriban zsűrihajó volt. Ez úgy 1996-97-ben volt. 1998-ban vettem meg a Nemerét, ami akkor már nem úszott.  Addigra kialakult bennem, hogy mi micsoda és, hogy mi is az érték, sőt addigra már azt is tudtam, hogy milyen hajó is a Nemere. Nagyon határozottan ebbe az irányban indultam el, úgy álltam neki, hogy semmi nem érdekel, mindenképpen megveszem.

 

Miközben megvettem a Nemerét, a Siroccon hajóztam. Oszlopos tagja voltam a csapatnak és mellette ismerkedtem más irányokkal is. Lehó például elhívott egy Centomigliára. Intenzíven vitorláztam, szinte minden versenyen ott voltam.

 

Újraépült a Nemere és a Sirocco is. A Sirocco rendszeresen elveri a Nemerét azóta. Van valami elképzelésed a helyzet megfordítására?

Igen, nem adtam még fel.  Nagyon sok pénz kellene most hirtelen, mert vitorlákat kéne cserélnünk. De a legfontosabb különbség a súly, amit a Sirocco úgy interpretál, hogy az az ő hátrányuk, hogy ők könnyebbek, mi meg ugye úgy látjuk, hogy az előnyük.  Ez tény, de az is hozzá tartozik a tényhez, hogy az egy jobb csapat egy jobb kormányossal. Szeretnék én is csapatot, meg hajót is fejleszteni.

 

A tenger irányában mikor kezdtél érdeklődni?

Ezzel párhuzamosan talán az első évtől kezdve elkezdtem a tengerre járni. Kialakult egy ritmusa ennek, hogy minden tavasszal, minden ősszel mentünk Görögországba, elmentünk egyszer-kétszer az Adriára. Viszonylag hamar kijutottam már a Karib-tengerre. Gyakorlatilag a hazai charter élet elejétől benne voltam.

 

Extra DryAz Extra Dry, milyen indíttatásból született?

Az Extra Dry megvásárlása egy viszonylag komplex folyamat eredménye. A tengeri vitorlázás egyre jobban erősödött bennem. Egyre többet olvasgattam és vágytam nagyobb tengeri kihívásokra. Ez éveken keresztül épülgetett a fejemben mindenféle konkrét elképzelés nélkül, majd egy lusta karácsonyi délutánon olvasgattam a Yachting World-öt és az abban található cikksorozat felkeltette az érdeklődésemet. Ez gyakorlatilag a különböző megvalósult üzleti modelleket mutatta be, amik jól működtek. Ilyen például a Global Challenge Business, amit az egyik alapnak tartok. Ez annyi lendületet adott, hogy még akkor leültem az internet elé és nyolc brókernek elküldtem az érdeklődő levelemet, hogy vennék egy maxit. Ez 24-én volt és 25-én már három válaszom volt. Ezután januárban a London Boatshow-n találkoztam az egyik brókerrel, aki mutatott pár lehetőséget, majd elmentünk és megvettem az Extra Dry-t. Ha az ember vesz egy hajót, azzal a tudással és tapasztalattal, ami nekem akkor volt és azzal a hajóval szerzi a további tapasztalatokat, akkor hamar úgy érzi, hogy esetleg nem is ilyen lovat akart.  Pont az ellenkezője történt és évek alatt bebizonyosodott, hogy magam számára ennél jobb hajót nem is találhattam volna, mert gyors volt, komfortos volt, tudtam egyedül vinni, de tudtunk vele versenyre is járni. Pont az a hajó volt, amire akkor szükségem volt. Ma már mást vennék.

 

 

Extra Dry
2003-ban az Extra Dry, akkor djuice néven Fa Nándor vezetésével harmadik helyen ért célba a ARC versenyen Atlanti átkelő versenyen.

2003-ban áthajóztatok a Karib tengerre. Utána mi lett a hajó sorsa?

2003-ban az ARC-n áthajóztunk a csapattal. Ez az év több szempontból is jelentős volt, mert akkor született a kislányom, egész pontosan az indulás előtt két nappal. Abban az évben adtam el a cégemet is. Az átérés után alakult ki bennem, hogy itt még lehetne a hajóval mit kezdeni és nem hoznám haza, hanem kint hagynám. Részt vettünk a Heineken Regattán, az Antigua Sailing Week-en. Olyan szerencsénk volt, hogy szinte a világ összes parádés hajója együtt versenyzett abban az évben.

 

Az ott tartásban, St. Martenben a biztosító közölte, hogy nem biztosítja a hajót, hanem menjek le a hurrikán övezet alá és ott nem éri veszély a hajót. A 12. szélességi fok alatt biztosítják a hajót ugyanilyen feltételekkel. Lerepültem, megnéztem, kiválasztottam a legjobbat, legbiztonságosabbat. Megrendeltem egy festést a hajónak és ott hagytuk. Ez Grenada, ahol nem volt soha még hurrikán. Pont akkor, amikor a hajó parton állt a festés miatt, az évszázad három legnagyobb hurrikánjának egyike, egy ötös erősségű vihar szeme a sziget mértani közepén ment keresztül. Az épületek 95%-a elpusztult. Az, hogy a bádogviskókat elvitte, az egy dolog, de a börtönt, a stadiont, a templomot is mind elvitte.

Az Extra Dry-nak olyan nagyon nagy baja nem lett. Mindenki azt gondolta, hogy a hatalmas szélnyomás felborította. De nem úgy történt. Ahogy jött egy nagy nyomás a katamaránokhoz hasonlóan az Extra Dry alá kapott a szél, megemelte, a támasztó bakok kiestek alóla és így dőlt el.  A technika nem sérült, a belsejében minden megmaradt. A hajótestben a keel kivételével kár nem esett. Illetve minimális optikai csak. A nagy baj az lett, hogy a keel megcsavarodott és az alumínium hajóban lévő felfüggesztés úgy négy négyzetméteren megroppant.

 

Az eset után eladtam a hajót. Ennek két oka volt. Nem akartam belemenni egy olyan történetbe, hogy egy olyan 100 ezer lakosú szigeten, mint Grenada egy javítás során, akárcsak a hazai építőiparban, amikor legjobban szét van szedve, akkor jelzik, hogy nem is annyi, hanem még plusz ez meg az. Ez egy kényszerpálya lenne. A másik pedig az, hogy megismertem a hajót már tudom, hogy hogyan tovább, tudom már, hogy milyet vennék.

 

És milyet vennél?

Kevesebb komforttal rendelkező, sokkal versenyzősebbet. Azért az kiderült, hogy a magas fényű politúrozott berendezés és a márvány a fürdőszobában egy hosszú atlanti átkelés során az oldalra rakott állítható ágyak sokkal kényelmesebbek. Egy franciaágyon nem igazán lehet pihenni menet közben.

 

Tudomásom szerint voltak elképzeléseid a Russell Coutts 44-gyel vagy valami hasonló hajóval is?

Vannak is. Az RC44 illetve a Maxi vásárlás most „standby” állapotban van, mert amíg a Bavaria történet nem rendeződik, addig felelőtlenség lenne belecsapni ilyen dolgokba. AZ RC44-nél azt is tudni kell, hogy a hajót megvenni az egy dolog, legalább annyi pénz kell évente, ha az ember ki is akarja használni.  Volt már olyan megkeresésem, hogy többen vegyünk egy ilyen hajót és álljuk annak költségeit közösen.

 

Bavaria baleset
2005 tavaszán az első versenyén induló Bavaria 42 Match flotta egyik hajója elvesztette a tőkesúlyát és a hat tagú legénységből egy fő életét vesztette. A flotta többi hajójának nagy részén a bilgében repedéseket és kezdődő delaminálódási problémákat lehetett észrevenni. Csak a szerencsének volt köszönhető, hogy több áldozata nem lett a kalandnak. Az eset után a hajó gyártója mindent megtett, hogy a felelősséget lemossa magáról, de legalábbis az időt húzza.

Elég rendesen rád járt a rúd, hiszen akkor jött a Bavaria flotta is, ami rögtön az első megmérettetésen bajba került.  Hol tart most ez az ügy?

Gyakorlatilag két és fél éven keresztül a Bavaria tudatosan arra játszott, hogy kiszárítson. Minden alkalmat megragadott arra, hogy húzza a dolgot. Mert idegileg is nagyon nehéz kibírni egy ilyen történetet, de persze anyagilag sem kevés, amit folyamatosan pumpálni kell abba, hogy az ember csak egyszerűen fent maradjon. Egyrészt a céget kell megmenteni, fenntartani, másrészt az ügyvédeket, szakértőket, bírósági költségeket kell folyamatosan fizetni. De szerencsére eladták a Bavariát, és aki megvette az egy professzionális tőkebefektető cég, amelyik pontosan tudja, milyen veszélyei vannak annak, ha ez a hír újra a felszínre kerül. Márpedig, ha nincs megegyezés, akkor ennek rövid időn belül újra nagy visszhangja lesz.

 

Lecserélték az egész Bavaria vezérkart?

Nem, egyelőre nem mozdították el csak egyetlen embert - a volt tulajdonos ügyvezetőt-, azt viszont nagyon határozottan. Gyakorlatilag ő határozta meg a Bavaria stílusát, illetve ennek az ügynek a kezelését is. A befektető részéről folyamatosan ott van a régi vezérkarban egy ember, aki folyamatosan felügyeli a dolgokat. Nyilván előbb utóbb lecserélődnek, de ez ilyenkor logikus lépés, hogy a múltat a jövővel össze kell kötni és az átállásnak folyamatosnak kell lenni. De a lényeg, hogy ez számomra szerencsés fordulat, hiszen elkezdődött egy tárgyalás, egy újabb kárszámítás történt, ami eljutott hozzájuk és számítok arra, hogy rövid időn belül ismét tárgyalóasztalhoz ülünk. Ha mégsem, akkor innentől kezdve bíróság, de akkor az ügynek nagy nyilvánossága lesz. A szerencse az egészben a tulajdonosváltás, mert az eredeti felállásban biztosan nem tartanék itt.

 

Az Adriatic Challenge így végül megmenekülhet az összeomlástól?

Az Adriatic Challenge úgy menekült meg, hogy volt annyi anyagi tartalékom, amivel átvészelte a cég azt az évet, amikor nem volt árbevétel és csak fokozott költségek voltak. Az egy pozitív fordulat volt, hogy egy év után a német bírósági szakértő megvizsgálta a hajókat, amely vizsgálaton a Bavaria ügyvezetője ott volt végig.  A vizsgálat után saját költségre a hajókat megjavították. Elég masszívak lettek. Néhány már éles tesztben is bizonyított, teljesen bombabiztosak lettek. Akkor újra kezdtünk mindent, de gyakorlatilag abban az évben semmi előkészítés nem volt. Februárban tudtuk meg, hogy jön a szakértő, március fordulóján fejezte be a vizsgálatot és még négy hétig ment a huzavona a Bavariaval, hogy javítják vagy nem. Végül áprilisban megjavították és akkor tudtuk meg, hogy el tudunk indulni. Szóval nem volt egy jól előkészített év.

 

Bavaria42 match flottaA bizalom sem állt helyre egyből, gondolom?

Igen, a bizalom is változó volt. Érdekes egyébként, hogy például Csehországban egyáltalán nem tört meg a bizalom, mert a hajókat még meg sem javították, de két regatta szervező cég jelezte, hogy foglalni szeretnének. Mondtam, hogy ez remek, én is bízom benne, hogy lesz hajó, de egyelőre még nem tudunk erre szerződést kötni.  Most is a cseh piac a vezető. Onnan van a legtöbb foglalásunk. Ausztriában ugyanakkor nem tudjuk visszaszerezni a bizalmat. Ott, ahol a legnagyobb a potenciál, az kullog a sor végén. Arányaiban ez úgy néz ki, hogy közel 800 napnyi foglalásunk volt Csehországból, míg a jóval nagyobb potenciával rendelkező osztrákok csak 150 napnyit foglaltak. Aki viszont vitorlázott a hajóval az azt mondja, hogy iszonyú jó, érzékeny, kezesbárány a hajó.

 

Megváltoztattad az Adriatic Challenge-ben a felállást és jelenleg Te vagy a döntéshozó. Milyen elképzeléseid vannak a cég jövőjével kapcsolatban?

Az AC alapvetően arra jött létre, hogy az Adrián akkor nem létező igazi One Design flottát üzemeltessen a regatták kiszolgálására. Talán egy hasonló flotta volt a Jeanneau 35-ösök, amiken az ACI Mach Race-t csinálják (Match Race VB horvát állomása), de az nem komfortos, versenyzésre alkalmas csak.

Láttuk, hogy merrefelé tart a hajósok igénye, hogy hasonló hajókat válogatnak össze versenyekre, de ezek nem voltak teljesen egyformák soha és mindig ment a háború a spinnaker méretei és hasonló dolgok miatt. Alapvetően ezek a hajók nem erre a célra voltak gyártva. Esetenként jobb túrahajók közül kerültek ki.  Mondjuk az Elan 40 már jobb túrahajók volt, mint a Bavaria 44-esek. Látszott az, hogy kellene egy igazi One Design flotta erre a célra építve.  Ezt léptük meg és ez volt az alaptevékenységünk.

Ez most is megvan, most is ez a főág, de igazából másik két üzletágat építgetünk mellette. Az egyik, ami kézenfekvő a nyári, nyaralási időszakban a charter, mert ebben az időszakban nem nagyon vannak versenyek és nem is akarnak versenyezni az emberek. A másik, ami nagyon jó arra, hogy ezt az időszakot még jobban kihasználttá tegyük az a vállalati üzletága, a corporate sailing, ami megint csak létezik Európa minden pontján, ahol tengerek vagy tavak vannak, de azt gondolom, hogy a többieknél sokkal nagyobb tudatossággal és alapossággal fejlesztjük ezt. Termékeket próbálunk formázni ebből és ezt próbáljuk eladni azoknak, akik ilyesmivel foglalkoznak. Outdoor tréning cégeknek, tréningcégeknek, vállalatoknak közvetlenül. Mert ebben igen nagy potenciált látunk.

 

Ezt annak idején a Láng kft-nél kipróbáltam, a saját managementemet elvittem Görögországba egy négy napos hajós túrára. Abszolút nem vitorlázott senki és tökéletesen bebizonyosodott, hogy a hajó az egy rendkívül jó terület az outdoor tréningre. Mert mik is a célok? A cél egy ilyenben a management team összeforrottságának, egységesítésének javítása. Egy hajón azok az emberek, akik egymással szemben ülnek több éve, azok három nap alatt többet tudnak meg egymásról, ott kénytelenek alkalmazkodni egymáshoz, mert hihetetlen pici területen kell együtt élni. Ott nem lehet nem figyelembe venni a másikat. Egy idegen környezetben, bizonyos stressz alatt meg kell oldani a felmerülő feladatokat, amit ha a végén meg tudtak oldani, akkor az önbizalmuk fokozódik. Csapatban kell együtt dolgozni, mert a manővereket csapatban kell végrehajtani. Szóval megtanítottam őket nagyjából, hogy mit kell tenni és közöltem velük, hogy döntsék el, ki vezényli le a feladatot, az ossza ki a munkát és hajtsátok végre a fordulót egyedül. Remekül működött a dolog. Szóval minden olyan feladatot, amit egy teambuilding program megcéloz azt itt remekül lehet gyakorolni. Látszik is, mert például a Sunsail, aki talán a legnagyobb volumenben csinálja ezt a 35 db hajójával évente 8000 alkalommal fut ki 1-3 napos programok keretében.

 

Van-e valami konkrét elképzelésed még az Adriatic Challenge-el?

Van egy határozott cégfejlesztési elképzelésem. Említettem ezt a  három üzletágat, ezeket fejlesztjük tovább, ezek közül amiben komoly fejlesztésben gondolkodom, az nem a charter, hanem a regatta és a corporate ágazat. Ennek látok kifutását. Ha a számok, a tények igazolják, akkor tervezek flottabővítést is. Egyrészt kisebb, sportosabb hajókból egy komolyabb versenyhajó flotta irányába illetve jóideje feltett szándékom, hogy két levetett Amerika Kupája hajót megvennék és azzal csinálnék egyrészt programokat olyanoknak, akik ezt ki akarják próbálni, másrészt a corporate sailing üzletágba négy-négy profival futtatni a két hajót. 12 vendég tudna felszállni a hajóra, elsajátítani a részfeladatokat, majd a végén úgymond Match Race-t vívni egymással.

 

A Tengeri Bajnokság mezőnyeA Tengeri Bajnoksággal mi a helyzet?  Van-e már a következő évre valami új elképzelésetek, javítani való?

Ha egy szóval akarom mondani, akkor a minőséget javítanánk. Konkrétan a hajóflották minőségén javítanánk. Miután későn tudtuk meg, két olyan hajóflottát is betettem volna még , amire most nem volt lehetőség. A Bavaria  44 és a Salona 45 flotta helyett idén lesz egy 12 hajóból álló Salona 37 Racing flotta, amikhez lesznek versenyvitorlák is, tehát ha valaki azt akar akkor bérelheti. Illetve az Elan 340 flotta is egy új 10 darabot számláló flotta lesz. A Bavaria 42 és a Dufour 44 flottákkal együtt lennének, így ez a négy hajóosztály lesz a Bajnokságon. Egyébként még nem akarunk nagyot változtatni. Majd jövőre elgondolkozunk rajta, hogy mivel tudunk itt újítani. A legfontosabb idén a minőség.

 

Mit jelent a 2+2 év a Tengeri Bajnokság rendezési jogánál?

Az első két évben rendezési jogunk és rendezési kötelezettségünk van szerződéses formában.  A két év végén, ha mindkét fél úgy gondolja, akkor különösebb procedúra nélkül meghosszabbodik a szerződés. Amit a Vitorlás Szövetség is megértett most és ez nagyon jó, hogy versenyt rendezni nem lehet úgy, hogy januárban megtudom, hogy októberben rendezhetek, mert a legfontosabbat, a hajókat nem tudom lefoglalni. Előre kell gondolkodni legalább két évvel.

 

Köszönöm az interjút.



Bejelentkezés
E-mail  
Jelszó  
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Kiemelt cikkekKiemelt cikkek

Akiket tenyerén hord a szél……

2014.06.11.   1 hozzászólás
Minden versenyvitorlázónak kötelező olvasmány.

Tavi X-35OD RENDKÍVÜLI kedvezményes áron eladó!

2014.03.12.   0 hozzászólás
Magyar X-35 osztály kompatibilis.

Bemutató -Xp 33

2014.02.26.   0 hozzászólás
Az X-Yachts AS Dánia és az X-Yachts Hungary, mint magyarországi...

BAVARIA CRUISER 33 EASY– NETTÓ 49.950 EUR

2014.01.27.   1 hozzászólás
A kedvező most még kedvezőbb áron!

Optitension

2013.12.17.   1 hozzászólás
A hajók teljesítményét és biztonságát alapvetően befolyásolja a rigg...
Kiemelt adok-veszekKiemelt adok-veszek

Dufour 2800

2014.06.26.
Tágas, kényelmes, nagyon szép állapotban!
EseménynaptárEseménynaptár
Legfrissebb fórum hozzászólásokLegfrissebb fórum hozzászólások

B 16 a Velencei tavon

77 hozzászólás 2014.08.27. 22:08 - diver

20-as jolle

36 hozzászólás 2014.08.27. 20:26 - Laszlo70

Nyilvános Adok-Veszek

677 hozzászólás 2014.08.27. 11:56 - mama91

Laser Vitorlázó Topic

103 hozzászólás 2014.08.27. 10:58 - Accordexe

Hajó buhera (felújítás, kiegészitők és egyéb nyalánkságok

924 hozzászólás 2014.08.27. 10:12 - Picur17
Hírlevél feliratkozásHírlevél feliratkozás
hírlevél Az alábbi űrlapon adja meg nevét és e-mail címét.